fredag 14 maj 2010

Premiär

I onsdags hade vi premiär på torpet, första övernattningen! Klas hämtade mig vid tåget i Torsåker. När vi kom upp till torpet fick jag fick gå "husesyn"och titta på allt han gjort innan det blev grillpremiär. Första natten gick fint, om man tänker bort att man vaknade av ljus och fågelsång någon timme innan man kunde önska.

Dagen spenderades med att rensa lite i trädgården, klippa ned rosorna och ta bort resterna av vildvinet på huset.

Trots alla påskbrasor vi eldade sist vi var uppe börjar en ny hög byggas upp.... men den får vi elda till hösten. Vi fick också rensat undan alla kartongerna i logen från de två första flyttlassen från Bullerbacken. Så nu kan man köra en vända eller två till och ställa in i väntan på att det ska bli klart inne i huset.

Inne tog vi oss för att byta kaminer mellan sovrummet och vardagsrummet. När skorstenen är fixad i slutet på maj kan vi sitta i soffan vid brasan! På kvällen bar det av till Pensionat Flängan för en natt. Klas skulle tillbaka till London och jobba.

I morse bar det av upp till torpet igen med vagen på släp. Det blev en liten sväng om till Krylbo för att lämna Klas vid tåget.

Idag har jag fixat till en dörr i hallen och bytt taklampan mot något mer i stil med huset. Porslinsskåpet i köket har fått sig en omgång så nu går det att stänga den nedre dörren. Den övre är ihop limmad och sitter i spänn över natten. Det ska bli spännande att de om den går att stänga i morgon, eller om jag måste slipa lite på den med.


I vardagsrummet skrapade jag bort tapet och färg från fönsterfodren och bytte tegelstenarna under kaminen till natursten/gatsen som jag hittade ute vid ladan. På eftermiddagen hade iden på ett serveringsskåp/skafferi tagit form. Efter att ha letat material på logen fick jag ihop en bra stomme. Som dörrar vi jag ett par gamla skåpsluckor och ett par innanfönster från Flängan. Fönstren uppe och dörrarna nedtill, men de kommer på plats imorgon om planen håller. Nu är det dags för nästa premiär, första natten själv på torpet.









2 kommentarer:

  1. Vad mycket du har hunnit med! Kul! Det ska bli spännande att se skåpet i färdigt skick :)

    SvaraRadera
  2. jättefint ser det ut....
    va bra det blev med kaminens stenar.. och lampan..
    jag vill också vara där o hjälpa till...
    hoppas det går fint imorgon ibullerbackien med..=)
    Klas

    SvaraRadera